Syd Field: Forgatókönyv

A tartalom nem elérhető.
A sütik használatát az "Elfogadás" gombra kattintva lehet jóváhagyni.
Syd Field: Forgatókönyv
Syd Field:
Forgatókönyv

A könyvet még tavaly nyertem az Olvasóterem.com és a Cor Leonis közös játékán. Főleg a fedőlapján lévő szöveg miatt szálltam be a “küzdelembe”, hiszen minden blogger fejében megfordult már, hogy akár ő is írhatna egy könyvet. Igaz ez a kötet a forgatókönyvírás rejtelmeibe vezet be bennünket, mégis azt sugallja, hogy a történetírásnak formától független az alapja. Tehát mindegy, hogy valaki forgatókönyvet, regényt vagy éppen hősi eposzt szeretne létrehozni, mindegyiket fel kell építenie.

Elég szkeptikusan álltam a könyvhöz, és folyamatosan halogattam az olvasását. Azonban új év, új kihívások gondoltam, és egyik reggel miután végeztem az előző olvasmányommal, levettem a polcról. Már az elején magával ragadott, annak ellenére, hogy nem szeretem a “szakkönyveket”, amik megmondják, hogyan legyél sikeres… író, eladó, előadó, vezető, stb. Ami megkülönbözteti a többitől ezt a kötete, hogy már az elején letisztázza, hogy az elolvasását követően nem lesz belőlünk sikeres, befutott forgatókönyvíró. Mindössze abban segít, hogy a kezdők első lépéseit támogatja.

Persze nem hiányzik belőle az ismétlés, ami minden amerikai stílusú, “így leszel sikeres, gazdag” menedzserkönyvben megtalálható. De ezt tudjuk be amerikai népszokásnak és lépjünk túl rajta, hogy hasznos olvasmánnyá válhasson a kezünkben.

Syd Field bevezet bennünket a történet felépítésének rejtelmeibe. Ötleteket ad a kezdéshez, és ami a legfontosabb, a folytatáshoz is. Szerinte ne kezdjünk bele mindaddig az írásba még nem tudjuk a történet elejét és végét. Hogy milyen utat teszünk meg ezen két végpont között, az mindegy, hiszen írás közben változhat.

Segít abban, hogy ne essünk a kezdők hibájába, miszerint van egy jó ötletünk és 10-20 oldal után már ki is írtuk magunkból. Ha van egy jó ötletünk, akkor kezdjük el a kutatást a témában, karaktereinket életrajzzal lássuk el, hogy a döntéseik és cselekedeteik ne legyenek ellentmondásban egymással.

Nem kapunk nagy szavakat, mindössze csak az apró tanácsokat gyűjtötte össze az író saját és mások tapasztalata alapján. Amit szerintem érdemes megfogadni, aztán pedig belátásunk szerint alkalmazni vagy éppen elhagyni.

Olvasás közben rájöttem arra, hogy egyes kezdő íróknál miért voltak annyira felszínesek a karakterek. Hiányzott az előtörténetük, amit az írónak magának kellett volna létrehoznia, és ezt figyelembe véve “mozgatnia” a szereplőit. Ha egy komplex, valóságos embert hoz létre, akkor annak minden döntése és cselekedete, annak ellenére, hogy hirtelen elhatározásból születik, visszavezethető valami múltbéli eseményre.

Syd filmeket is felhoz példának, és azok bemutatásával támasztja alá érveit. A legtöbbet előforduló filmes utalás a “Kínai negyed“-re (Robert Towne) vonatkozik. Kb. a könyv felénél tarthattam, mikor úgy éreztem, ahhoz, hogy tovább olvassam szükséges megnéznem a filmet. Sikerült hozzájutnom egy példányhoz, éppen azután, hogy a forgatókönyve elejét elolvastam. Sajnos a magyar cenzúra pont azt a részt vágta ki a filmből, ami az egésznek a mondanivalója, illetve az alapja. Nevezetesen Gittes monológját, ami a következő képpen hangzik: “Elmondom az íratlan törvényt, te húgyagyú barom!Gazdagnak kell lenni, és akkor megölhetsz akárkit, bárkit, úgyis megúszod. Szerinted vagy olyan pénzes, szerinted vagy olyan elegáns?” (106. oldal) Erre a három mondatra épül az egész film, és akkor pont ezt vágja ki a cenzúra?

A másik, sokat emlegetett filmes példa a Collateral (Stuart Beattie). Syd szerint nagyon jól felépített történet, a feszültség fokról-fokra növelésével. Őszinte leszek, ezt a filmet másodszorra sikerült megnéznem, akkor is kínszenvedés volt. Tom Cruise “játéka”, pontosabban annak hiánya, a rezdületlen arca, az üresség a szemében, a legminimálisabb érzelmi reakció nélküli alakformálás a mozi halála. Lehet, hogy Sydnek igaza van, és a forgatókönyv nagyon jó, és a film is jó lett volna, ha Tom helyett egy olyan színészt választanak, aki játszani is tud. (Egyáltalán miért alkalmazzák még Tomot? Egy most készülő sci-fi moziban is ő fog szerepelni, ami szerintem igencsak rontja majd a nézhetőségét)

Visszatérve a könyvhöz, azt kell mondanom, hogy kellemesen csalódtam, és sok mindent a helyére tett a fejemben. Ajánlanám minden olyan érdeklődőnek, aki a jövőben írói pályára szeretne lépni, vagy aki már elkezdte a regényét, de úgy érzi, hogy túl lapos, vagy elakadt már az elején.

A könyv nem fog kreatívvá tenni, nem mondja meg, hogy miről írj, csak azt, hogy ha írni akarsz, akkor azt hogyan tedd. Ha írói válságba kerültél, arra is van pár megoldása. Ne csak beszélj arról, hogy írni fogsz, hanem ragadd meg a tollat (billentyűzetet) és láss hozzá!

Na, ilyen egy jó könyv

ISBN: 978 963 88891 7 1
Cor Leonis Films, 2011
Terjedelem: 280 oldal
Bolti ár: 3990,- Ft

(Összes olvasás: 96 . Ma 1 ember volt rá kíváncsi)

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

*